Summa sidvisningar

tisdag 1 maj 2012

Kvällsfunderingar om liv och död

Då har alla lammat och det har gått över förväntan. 16 st totalt varav en dödfödd. I går när vi kom ut på morgonen så hade den sista tackan lammat. Hon hade två lamm och för den ene kunde vi inget göra. Han hade förmodligen dött strax efter eller redan innan födseln. Det är sånt man vet att det troligen kommer att hända men det känns i alla fall. Precis som vid slakten.

Egentligen är jag en rätt usel farmare för jag tycker det är skitjobbigt när det är dags för slakt. Har alltid tyckt det. Jag har inga problem med att äta köttet från mina egna djur men själva slaktögonblicket vill jag helst förtränga även om jag inte ens är med då. Det är lite att leva i förnekelse för det är ju priset för att leva med djur - antingen det är får, hund eller nåt annat. En dag är det dags att säga tack och adjö. För bagglammen och några av dom gamla tackorna är det redan i höst.Trösten är att dom får ha det bra ända in i det sista.

Nu är klockan 22.30 och det är dags för flasklammen att få kvällsslurken ur nappflaskan. Dom njuter och jag med. Och hösten är långt borta.

2 kommentarer:

  1. Så sant som det står skrivet - att vara djurägare innebär att man måste låta djuret få gå med samma värdighet som den en gång kom hem till en! Puss på dig Gittan och tack för att jag får dela dina tankar! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puss på dig själv Namnlösa ;) <3

      Radera